Osaamisen johtaminen
Osaamisen johtaminen
Osallistava strategisen osaamisen johtamisen ja kehittämisen prosessi
Kehittämisprosessi toimii niin mikro-, pk-yrityksessä kuin isoimmissa yrityksissä & julkishallinnon organisaatioissa.
Kokonaisuus räätälöidään asiakkaan nykytilan ja tavoitteiden mukaan.
Jos koko prosessin läpivieminen ei ole tarpeen, mutta yksi tai useampi osa-alue (*) kaipaa uudista, se on toteutettavissa.
Prosessin ja/tai sen osa-alueiden toteutustapa ja aika räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan.
(*) = esim. nykytila-analyysi, osaamisen tunnistaminen, kehityskeskusteluprosessi, osaamisen kehittämisen muotojen & toimintatapojen päivittäminen tai palkitsemisjärjestelmän kehittäminen jne.
- Kilpailukykytekijä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla!
- Sitouttaa ja motivoi henkilöstöä!
- Tuottaa asiakkaalle lisäarvoa!
- Edesauttaa innovaatioiden syntymistä!
- Edesauttaa yrityksen/organisaation vision & strategian tavoitteiden saavuttamista!
YHTEISTYÖN ERI MUODOT:
> kehittämisasiantuntija & vuokrajohtaja
> konsultti & fasilitaattori
> kouluttaja & valmentaja
Hyvälle osaamisen johtamiselle tunnusomaista on mm.
- Osaamisen johtaminen on osa yrityksen normaalia johtamistoimintaa
- Osaamista tarkastellaan yhtenä menestystekijänä kuten muitakin asioita
- Yrityksen rakenteet tukevat osaamisen kehittymistä ja sitä arvioidaan säännöllisesti
- Osaaminen on huomioitu palkitsemisjärjestelmissä
- Osaamisen johtaminen on keskeinen osa esimiestyötä ja sitä tuetaan esimerkiksi HR:n toimesta
Osaamisen johtamisen & kehittämisen haasteita
- Vain 20% työyhteisöryhmistä kykenee kehittymään omatoimisesti, 80% ei siihen pysty
- Johdon näkemys poikkeaa liikaa henkilöstön näkemyksestä > Yhteinen käsitys osaamisesta puuttuu
- Osaamisen ja strategian yhteys ei ole selvä
- Esimiehillä ei ole riittävästi valtaa tehdä tuottavuutta ja työviihtyvyyttä parantavia toimenpiteitä > Osaamisen kehittämisen vastuut ovat epäselviä – esimiehet eivät näe omaa rooliaan
- Työelämän jatkuvat muutokset-sitoutuminen vaikeaa > Ammattitaitoa muutoksen toteuttamiseen ei ole
- Osaamisen johtaminen on ihmisten johtamista > Yksilön ja organisaation osaamista ei osata erottaa-keskitytään vain yksilöihin
- Kiire – mistä aikaa oppia? > Sähläämiseen on aikaa, kehittämiseen ei
- Syyllistäminen estää oppimisen > Kehittämiseen panostettu aika tärvellään virheiden märehtimiseen
- Hajautunut työ haastaa yhteisen oppimisen
- Mittarit ja raportointi vasta kehittymässä