Osaamisen johtaminen

Osaamisen johtaminen

Osallistava strategisen osaamisen johtamisen ja kehittämisen prosessi

Kehittämisprosessi toimii niin mikro-, pk-yrityksessä kuin isoimmissa yrityksissä & julkishallinnon organisaatioissa.

Kokonaisuus räätälöidään asiakkaan nykytilan ja tavoitteiden mukaan.

 Jos koko prosessin läpivieminen ei ole tarpeen, mutta yksi tai useampi osa-alue (*) kaipaa uudista, se on toteutettavissa.

 Prosessin ja/tai sen osa-alueiden toteutustapa ja aika räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan. 

 (*) = esim. nykytila-analyysi, osaamisen tunnistaminen, kehityskeskusteluprosessi,  osaamisen kehittämisen muotojen & toimintatapojen päivittäminen tai palkitsemisjärjestelmän kehittäminen jne.

  • Kilpailukykytekijä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla!
  • Sitouttaa ja motivoi henkilöstöä!
  • Tuottaa asiakkaalle lisäarvoa!
  • Edesauttaa innovaatioiden syntymistä!
  • Edesauttaa yrityksen/organisaation vision & strategian tavoitteiden saavuttamista!

YHTEISTYÖN ERI MUODOT:

 > kehittämisasiantuntija & vuokrajohtaja

 > konsultti & fasilitaattori

 > kouluttaja & valmentaja

Osaamisen johtaminen prosessi

Hyvälle osaamisen johtamiselle tunnusomaista on mm.

  • Osaamisen johtaminen on osa yrityksen normaalia johtamistoimintaa
  • Osaamista tarkastellaan yhtenä menestystekijänä kuten muitakin asioita
  • Yrityksen rakenteet tukevat osaamisen kehittymistä ja sitä arvioidaan säännöllisesti
  • Osaaminen on huomioitu palkitsemisjärjestelmissä
  • Osaamisen johtaminen on keskeinen osa esimiestyötä ja sitä tuetaan esimerkiksi HR:n toimesta

Osaamisen johtamisen & kehittämisen haasteita

  • Vain 20% työyhteisöryhmistä kykenee kehittymään omatoimisesti, 80% ei siihen pysty
  • Johdon näkemys poikkeaa liikaa henkilöstön näkemyksestä > Yhteinen käsitys osaamisesta puuttuu
  • Osaamisen ja strategian yhteys ei ole selvä
  • Esimiehillä ei ole riittävästi valtaa tehdä tuottavuutta ja työviihtyvyyttä parantavia toimenpiteitä > Osaamisen kehittämisen vastuut ovat epäselviä – esimiehet eivät näe omaa rooliaan
  • Työelämän jatkuvat muutokset-sitoutuminen vaikeaa > Ammattitaitoa muutoksen toteuttamiseen ei ole
  • Osaamisen johtaminen on ihmisten johtamista > Yksilön ja organisaation osaamista ei osata erottaa-keskitytään vain yksilöihin
  • Kiire – mistä aikaa oppia? > Sähläämiseen on aikaa, kehittämiseen ei
  • Syyllistäminen estää oppimisen > Kehittämiseen panostettu aika tärvellään virheiden märehtimiseen
  • Hajautunut työ haastaa yhteisen oppimisen
  • Mittarit ja raportointi vasta kehittymässä

– Johda itseäsi ja muita. Luo arvoa työntekijöille ja asiakkaille.

Älä epäröi kysyä ja toivoa, toiveet toteutuvat tekojen kautta!